سیرمطالعاتی آثار شهید مطهری ره

شناسه محتوا : 37199

1401/07/02

تعداد بازدید : 729

«بسم الله الرحمن الرحیم»

تاریخچه طرح

 

طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری، بر مبنای سیر مطالعه آسان به مشکل، طراحی و پس از برگزاری چند دوره، اجرای موفقیت آمیز در بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و با توجه به تجربه­های بدست آمده، از سال 1378 به صورت رسمی، برای اولین بار در کشور وارد دروس رسمی دانشگاهی شده، در قالب واحدهای درسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) تعریف گردید.

تجربه چندساله از زمان شروع اجراء طرح، نشان داد که دانشجویان پس از گذراندن این دوره، عمدتا از قابلیت­های ارزشمندی برخوردار شده و به عنوان مربی، توانایی برگزاری و راه­اندازی این طرح را در مراکز مختلف دارا می­شوند که این امر، ثمرات بسیار ارزشمندی را به ارمغان آورده است.

بسیاری از مراکز آموزشی و فرهنگی، از تجربه دانشگاهی در ارائه و اجرای بینش مطهر، الگوبرداری نموده و به تناسب شرایط خود، اقدام به راه­اندازی این طرح نموده­اند. همچنین متقاضیان روزافزونی نیز درصدد راه اندازی این طرح بوده و مشتاق اند که این حرکت مطهر و مبارک را آغاز نمایند. لذا در پاسخ به درخواست های آنان، اهداف، کلیه برنامه ها و توضیحات، به همراه پیوست های لازم، پس از ذکر نکات و مسائل لازم طرح مطالعاتی بینش مطهر، تقدیم می­گردد.

چیستی بینش مطهر

بینش مطهر درصدد ارائه مجموعه ای از اطلاعات ناب اندیشه اسلامی بر اساس نقشه راهی است که توسط استاد شهید مرتضی مطهری ترسیم شده است که اولاً برای بینش پژوه نظام فکری اسلام ناب محمدی را ایجاد نماید، ثانیاً این مجموعه منظم از دانش های معارف الهی، در ربط و نسبت با هم برای مخاطب، هدف های تربیتی و هدایتی را به ارمغان آورد. لذا ایجاد نظام فکری منسجم و تربیت مربی‌های با نظام فکری واحد، دو رکن مهم از برنامه بینش مطهر می­باشد.

ضرورت

با توجه به تبیین و تشریح فوق، طرح بینش مطهر برای فرد و جامعه و خصوصاً مجامع علمی و فرهنگی، ضروری به نظر می‌رسد. فرد و جامعه‌ای که دارای نظام فکری منسجم نبوده و صرفاً انباری از اطلاعات و مباحث دینی پراکنده در ذهن خود داشته باشد دچار تشتت و تزلزل در نظر و عمل خواهد شد. طبیعتاً به واسطه وجود تعارض و تناقض در نظام فکری خود نمی­تواند در گفتار و رفتار، انسان موفقی باشد. امروزه وجود یک گفتمان علمی –تربیتی بین نهاد های فرهنگی کشور از ضروری­ترین نیازهای پایه­ای است. با توجه به مباحث فوق­الذکر این گفتمان در آثار شهید مطهری محقق گردیده است.

اهداف

مهمترین اهداف طرح بینش مطهر عبارتند از:

1.     ایجاد نظام فکری منسجم بر مبنای تعالیم چارچوب های اسلام ناب محمدی (ص) بر اساس اندیشه های شهید مطهری به عنوان مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی

2.     کادرسازی و تربیت نیروی انسانی علمی –دینی بر اساس نظام فکری

3.      راه اندازی طرح بینش مطهر در سراسر کشور و خارج از کشور

4.     ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی جامعه در مواجهه با جریان های ناسالم اجتماعی –سیاسی و تهاجم فرهنگی

5.     پیوند اندیشه و سیره امام راحل و ولی معظم فقیه با تبیین و تفسیر علمی و سیره تفکری شهید مطهری

6.     ارتقاء سطح ایمان و تعبد جامعه با تبیین عاقلانه و عالمانه مبانی دینی

7.     پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایش لغزش و انحراف

8.     عمل به توصیه های اکید حضرت امام، ولی معظم فقیه و دیگر عالمان ربانی در حفظ و صیانت و گسترش آثار شهید مطهری

9.     تقویت روحیه کتابخوانی و مطالعه و توانایی استناد مطالب و مصادیق زندگی به کتاب

مراحل و منابع طرح مطالعاتی:

سیر مطالعاتی بینش مطهر در 4 سطح و 11 مرحله تنظیم شده است؛ عناوین کتب مراحل مذکور در جدول ذیل مشخص شده است:

ضمنا برای کتب سیر مطالعاتی بینش مطهر، درسنامه نیز تنظیم شده است؛ درسنامه هر کتاب شامل مطالب مرتبط با سرفصل های کتاب شهید مطهری، از سایر علمای ربانی (امام خمینی، ولی معظم فقیه، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی) می­باشد که می­تواند به عنوان منبع تکمیلی به بینش پژوه در فراگیری کتب و ایجاد و ارتقاء توان تدریس برای دیگران کمک کند؛ همچنین هر کتاب دارای لوح فشرده تدریس نیز می­باشد که در صورت تمایل بینش­پژوه قابل ارائه است. در ضمن کتب برای مخاطبین نوجوان نیز آماده­سازی شده است که مطالب کتب شهید مطهری ساده­سازی شده تا قابلیت ارائه به نوجوانان را نیز داشته باشد.

روش اجرا

به منظور سهولت و هدفمند کردن مطالعه کتب سیر مطالعاتی بینش مطهر، محتوا و مباحث هر کتاب در قالب چند مقرری مشخص و در قالب یک جدول در ابتدای هر کتاب ارائه شده است. بینش‌پژوهان ابتدا به صورت فردی، یک مقرری را مطالعه می‌کنند و در ادامه قبل از شروع کلاس، حدود 90 دقیقه مباحث مطالعه شده را با سایر اعضای گروه کلاسی خود مباحثه می‌کنند و در نهایت، استاد حدود 90 دقیقه به تدریس مباحث اصلی (با تمرکز بر تشریح قله بحث) هر مقرری و نیز رفع سؤالات و شبهات مرتبط با آن مقرری می‌پردازد.

پس از اتمام مقرری‌های هر کتاب، یک آزمون کتاب‌باز از آن برگزار خواهد شد و بینش‌پژوهان یک هفته فرصت دارند که سؤالات را پاسخ دهند و به استاد کلاس تحویل دهند. طراحی سؤالات عمدتاً به گونه‌ای است که بینش‌پژوه باید بر اساس مباحث مطالعه و تدریس شده، مصادیق و شبهات روز جامعه را پاسخ دهد. در پایان، برای بینش‌پژوهانی که نمره آن‌ها برابر و بیشتر از 75 شده باشد گواهی قبولی در آن کتاب صادر خواهد شد. (نمره هر کتاب شامل 30 نمره مباحثه و 70 نمره آزمون کتاب‌باز است).

سایت جهت ثبت نام   /https://bineshemotahar.ir/melihozekhaharan


مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

اداره مطالعات سیاسی معاونت فرهنگی تبلیغی
و
مؤسسه فرهنگی بینش مطهر

1401